Mer information

 

Simrishamns varv och Tenö varv har tillsammans livstidsförlängt Djurgården 4

Strömma Kanalbolag gav de båda varven i uppdrag att livstidsförlänga Djurgården 4 i höstas. Allt under däck från inredning till motorer rensades ut, dålig skrovplåt och spant byttes.                           

Hela drivlinan är ny med Volvo Penta D9, Twin disc backslag mm monterades. Elpannan har ett värmeåtervinningssystem ifrån motorn, avgassystemet med katalysator och adblue system ifrån STT EMTEC. Allt i linje med ett aktivt miljötänk.

På övre däck är styrhytten renoverad, toaletten nybyggd, frontdörrarna  har handikappanpassats  och resten av passargerarsalongen är uppfräschad, säger Per som är snickeriansvarig.

Djurgården 4 kommer att gå i trafik på linjen Klara Mälarstrand – södra Mälarstrand – Norra Mälarstrand.

Det har varit ett en utmaning och ett roligt projekt, säger Daniel (projektledare)

Djurgrden 4 3

En ny ljudhuv tillverkades i Simrishamn och skickades till Tenö, efter montering och ljudisolering på skrovet sjönk bullernivån till 65 decibel.

Djurgrden 4 9

Nya rörsystem och nymålat.

Djurgrden 4 8

Passagerar utrymmet har handicappanpassats och uppfräschats.

Djurgrden 4 11

Det har gjort plats till fler cyklar på däck och kappen har blivit ådringsmålad.

Djurgrden 4 7

Styrhytten är renoverad och all el och alla instrument är nya. El och kylteknik från SImrishamn har gjort installationen.

Djurgrden 4 6

Nu är hon målad och klar för sjösättning.